• w-facebook

Strikkeverket

 3440 Røyken

Buskerud, Norway

Kontakt oss på e-post: kundeservice@strikkeverket.no

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

Er det en kopi?

9 Aug 2017

Skrevet av:

Mange lurer på om det er "lov" å lage oppskrifter og strikke klær inspirert av andres design. Spesielt nyhetene fra motehusene er diskutert. Det har vært flere saker i retten og "strikkerne" har vunnet hver gang. Hvorfor det? Strikking har foregått som håndverk i årtusener. Tilbake i gamle Egypt finner man strikkeplagg. Å strikke klær har vært en nødvendighet for å overleve, og gitt en mulighet til å pynte seg. For at et produkt skal være ett åndsverk, dvs ett beskyttet originalt design av en kunstner, skal det være noe helt nytt/en ny teknikk. Det skal være ett unikt  design. Når det gjelder strikking er det ikke lett å hevde at en teknikk eller ett mønster er nytt. Det skal være så nytt at ingen annen samtidig kan sette seg ned å lage tilsvarende basert på kunnskap og inspirasjon. Versjoner av strikkemønster og design har funnet sted i årtider og finnes igjen i oppskrifter og plagg fra hele verden. Å påberope seg eksklusivitet og den som fant opp mønsteret er derfor vanskelig. Motehusene bruker flinke designere og gir ut moteplagg som får sine versjoner fra de billigere kjedene, såkalt inspirert av. Det har sågar en markedseffekt når alle vil ha en slik, men ikke alle kan, eller vil, kjøpe den til flere tusen kroner. Stilen blir likevel promotert og skaper mersalg også av originalen. Vi har valgt å la oss inspirere og lage våre versjoner og oppskrifter av flott mote. De er ikke helt like. Det er annet garn, modellene er mer tilpasset "nordiske fasong", og vi har vår egen vri i mønster og design. 

 

 

Share on Facebook